Współczesny rynek transportowy działa bardzo prężnie, dając ogromne możliwości zarówno firmom przewozowym, jak i podmiotom zlecającym przewóz towarów. Jeśli spedycja odbywa się na terenie Polski i nie przekracza wyznaczonych obciążeń, mówi się, że jest to drobnica krajowa. Zaliczają się do niej przesyłki, które na paletach ważą maksymalnie 4999 kilogramów lub też składają się z maksymalnie 8 miejsc paletowych na paletach EUR lub innych dopuszczonych według norm PEKAES. W tym drugim przypadku paleta nie może być wyższa niż 2 metry i nie może ważyć więcej niż 1000 kilogramów. Przesyłki zaliczane do drobnicy krajowej mogą być transportowane w rozmaity sposób. Najpopularniejsze są paczki, worki czy funkcjonalne skrzynie, lecz może się to odbywać także za pośrednictwem butli i beczek (w przypadku substancji ciekłych i lotnych) lub zwiniętych beli.
Ładunki drobnicowe powinny być przewożone w opakowaniach bądź też, jeśli to niemożliwe, powinny być przynajmniej właściwie oznakowane, by nie przepadły w natłoku przewożonych towarów. Zasada jest jest taka, że łatwiej przewozić ładunki wielkogabarytowe, zatem zlecanie transportu drobnicy jest adekwatnie droższe. Przedmioty muszą być przeliczone i powinny posiadać indywidualne oznaczenia, by łatwiej można było je zidentyfikować i po dotarciu do celu sprawdzić, czy wszystko się zgadza. Drobnica krajowa wymaga jednostkowania, co znacznie ułatwia jej spedycję. Na czym polega jednostkowanie? Otóż, jest to proces polegający na łączeniu wielu pomniejszych towarów w jedną jednostkę przewozową. Jednostkowanie może zatem odbywać się poprzez dokoptowanie do palety lub do wygodnych pakietów. Może mieć również postać ładowania do kontenerów.
Transport drobnicy państwowej może odbywać się w wielorakich formach. Najczęściej jest to droga lądowa, czyli przewożenie produktów samochodami transportowymi. Czasem zdarza się również spedycja powietrzna lub morska z wykorzystaniem statków drobnicowych. Każdorazowo trzeba jednak ocenić, do jakiego typu transportu nadaje się konkretny towar oraz jaki rodzaj przewozu będzie najbardziej ekonomicznym rozwiązaniem. Wciąż najtańszy jest transport samochodowy, natomiast transport lotniczy pozwala błyskawicznie dostarczać drobnicę do miejsc docelowych znajdujących się w znacznych odległościach.
Przewożenie materiałów drobnicowych bywa ogromnym wyzwaniem dla spedytorów. Trzeba bowiem wszystko tak zaplanować, aby było jak najbardziej oszczędne i aby towary mogły trafić do odbiorców we wskazanych terminach realizacji. Dlatego też stałą praktyką jest łączenie drobnicy od jednego kontrahenta z drobnicą innych klientów, co jest bardzo ekonomicznym rozwiązaniem. Nie każda firma w kraju specjalizuje się w przewozie towarów drobnicowych i nie każda chce się tym zajmować, ponieważ to niełatwy kawałek chleba. Transportowanie drobnicy krajowej to ogromna odpowiedzialność, która wymaga bardzo sprawnej logistyki i szybkich reakcji w razie problemów.